|
Post by Privatdetektiv Josef Matula on Aug 26, 2007 22:47:57 GMT 2
Espanjan kirjakieli taitaa perustua Kastilian murteeseen. Olen nähnyt käytettävän termiä Kastilian espanja. Mulla on jokunen dvd-levy, jossa on mahdollista valita espanjaksi dubattu puhe. Jollakin levyllä puhevalikossa lukee español, mutta jollakin levyllä voi lukea castellano. Esimerkkinä elokuva Kotkat kuuntelevat, sen valikossa lukee castellano.
Toinen juttu tuli mieleen Kataloniasta. Katalonialaisilla oli pirun huono tuuri kun ne sai itsehallinnon nimenomaan tasavaltalaishallitukselta, joka sitten hävisi sisällissodan. Jos katalonialaiset nationalistit ois ollu porvari-nationalisteja, ja korostanu olevansa antisosialistisia ja antikommunistisia ja näin ollen suostunu menemään Francon puolelle, niin oisko Franco palkinnu heitä antamalla saman tapaisen itsehallinnon kuin he sai tasavaltalaishallitukselta?
|
|
|
Post by achtung on Aug 27, 2007 14:04:43 GMT 2
Tuskin olisi antanut Franco itsenäisyyttä, vaikka kuinka porvarinationalisteja olisivat olleett, sillä se vähän jonka olen Espanjan sisällissodasta ymmärtänyt, niin sodassa oli tietääkseni kyse kärjistettynä kolmesta eri kiistakapulasta: autoritaarisuus vs. yksilön vapaus, keskushallinto vs. alueellinen itsenäisyys ja taantumus vs. uudistus. Ei Franco tai kukaan mukaan kansallismielisten leiristä olisi antanut itsenäisyyttä millekään alueelle. Falangen virallinen tunnus Francon otettua vallan oli: Una Patria: España - Un Caudillo: Franco! Eli kansallismieliset halusivat pitää Espanjan yhtenäisenä, Madridin keskusjohdon alaisuuteen alistettuna, kun taas tasavaltalaiset olivat hajottamassa Espanjaa, vaikka heidänkin joukosta löytyi keskusjohdon kannattajia(olisi mielenkiintoista tietää mitä sieltä ei olisi löytynyt).
|
|
|
Post by Privatdetektiv Josef Matula on Aug 30, 2007 22:23:56 GMT 2
Jalkapallosta puheen ollen, jossain päin internetiä joku sanoi että Franco ois aikoinaan suosinut Real Madridia, ihan valtion rahojen kanssa tms. kun ajatteli sen olevan hänelle mieluinen joukkue. Vastaavasti Franco ois syrjinyt Atletico Madridia, kun sitä pidettiin vasemmistolaisena/sosialistisena tms.
|
|