Luuger
Stellvertreter des Führers
?Qu? es eso?
Posts: 365
|
Post by Luuger on Apr 17, 2006 13:54:37 GMT 2
Olen jo jonkun aikaa pohdiskellut lasten ja nuorten kasvatusta Valtakunnan maailmassa, on vaikea luoda mielikuvaa maailmasta, jossa populäärikulttuuri ei iskenyt Eurooppaan. Sillä en usko, että kasvatus olisi samanlaista kuin -20 luvulla tai -30 luvulla. Jonkinlaista populääritoimintaa on pakko ollut syntyä. Varmasti lapset viedään päivähoitoon 2-6 vuotiaina, mutta millaista hoito on? Opetetaanko lapsille rotuoppia ennen pyörällä ajoa? Mielestäni lohduttava vaihtoehto olisi, että lapsia kasvatetaan yhteistoimintaan ja mukaan laitetaan piilotettuja viestejä jotka "hitsautuvat" alitajuntaan. "Kuka pelkää mustaa miestä" tyyliset leikit ovat yleisiä, vaikka rotuopista ei puhutakkaan. Tästä pääseekin seuraavaan kysymykseen: Miten rotuoppia aletaan opettamaan kansalaisille? Kenties saman tyylistä kuin seksuaalivalistus? Vanhemmat voivat ottaa asian puheeksi kotona, mutta kouluissa ja mediassa sitä on jokatapauksessa. Jotkut perheet ovat hyvin avoimia asian suhteen ja toiset ovat hiljaisempia. Eroon siitä ei kuitenkaan pääse.
|
|
|
Post by Standartenführer on Apr 18, 2006 10:54:33 GMT 2
Valtakunnassahan lapset kuuluvat pienestä pitäen "partiota" vastaavaan järjestöön. Teini-ikään tullessa liitytään automaattisesti Hitler-Jugendiin, jossa vasta ensikosketukset rotuoppeihin luodaan. Eihän alle teini-ikäiselle rotuoppien kouluttaminen tuottaisi muuta kuin vahinkoa, edes kuvien kanssa toteutettuna. HJ:ssä nuoria koulitaan niin, että he voivat vanhempina toimia osana Reichin jatkuvaa yhteiskuntamallia ja ymmärtää puolueen opit.
Meidän maailmassammehan HJ jopa toteutti osan berliinin puolustuksesta loppuvaiheessa, nuorimman "taistelijan" ollessa 12-vuotias. Vaikka valtakunnassa "lapsisotilaita" ei ole ikinä tarvittu, Hitler-Jugend pyrkii silti koulutuksellaan saamaan esille yksilöt, jotka tulevat toimimaan sotilaallisissa viroissa.
|
|
Luuger
Stellvertreter des Führers
?Qu? es eso?
Posts: 365
|
Post by Luuger on Apr 18, 2006 15:01:17 GMT 2
Aivan, järjestelmä on kirjaimellisesti valikoiva. Kasvatus aloitetaan nuorena ja kehityksen karttuessa laumasta valitaan tietyn asian osaajat ja heitä jatkokoulutetaan ks. osaan. Mutta luulin, että Hitler Jugend on vain saksalaisille suunnattu järjestö? Tietysti Hitler Jugendia korvaisivat muissa UE maissa HJ:n sisarjärjestöt.
|
|
|
Post by Standartenführer on May 3, 2006 17:02:38 GMT 2
Näinhän se on. HJ:tä vastaava sisar-järjestö joka maassa, ja jopa Uuden Euroopan Suomestakin löytyy lapsille järjestöjä, eri ikäisille tietysti erilainen, joiden kautta tutustutetaan oikeaan protokollaan. Tulee vain mieleen, että tuleeko tätä kautta lapsista liian "aivopestyjä"? Jätetäänkö omalle ajattelulle ja päätöksille mitään tilaa? Itse kuvittelisin, että juuri ne, jotka erottuvat joukosta suuremman aloitekyvyn puolesta (aivan, johtajatyypit) pääsevät yhteiskunnassa korkeampiin asemiin, kuten SS:n virat, valtion virastot ja poliittiset paikat. "Massan mukana" menevät kulkeutuvat kunniallisiksi ja lainkuuliaisiksi kansalaisiksi. Mutta tämähän on mielestäni itsestään selvää koko UE:n alueella. Puolue johtaa kaikkea
|
|
Luuger
Stellvertreter des Führers
?Qu? es eso?
Posts: 365
|
Post by Luuger on May 4, 2006 22:11:05 GMT 2
Tulee vain mieleen, että tuleeko tätä kautta lapsista liian "aivopestyjä"? Jätetäänkö omalle ajattelulle ja päätöksille mitään tilaa? Epäilisin, että "peruskansalaiset" eivät ole asioista yhtä perillä kuin tänäpäivänä, mutta korkeammissa valtionviroissa tietämyskin on laajempi. Ja jokainen tietäväinen kansalainen ymmärtää, että sosialismin yms. pohtiminen ja keskustelu aiheesta positiivisella mielellä ei ole hyvä. Tästä heräsikin toinen kysymys, miten "radikaalinuoret" sopeutuvat valtakuntaan? Opiskelija jatkuvasti kyseenalaistaa eurooppalaisia moraalikäsitteitä ja vaatii muutenkin paljon. Suoraan uudelleenkoulutusleirille vai löysätään hihnaa?
|
|
|
Post by Doktor Schmidt on Jun 6, 2006 23:26:30 GMT 2
Tulee vain mieleen, että tuleeko tätä kautta lapsista liian "aivopestyjä"? Jätetäänkö omalle ajattelulle ja päätöksille mitään tilaa? Epäilisin, että "peruskansalaiset" eivät ole asioista yhtä perillä kuin tänäpäivänä, mutta korkeammissa valtionviroissa tietämyskin on laajempi. Ja jokainen tietäväinen kansalainen ymmärtää, että sosialismin yms. pohtiminen ja keskustelu aiheesta positiivisella mielellä ei ole hyvä. Tästä heräsikin toinen kysymys, miten "radikaalinuoret" sopeutuvat valtakuntaan? Opiskelija jatkuvasti kyseenalaistaa eurooppalaisia moraalikäsitteitä ja vaatii muutenkin paljon. Suoraan uudelleenkoulutusleirille vai löysätään hihnaa? Järjestelmä toimii, kun kansalle annetaan rakentavaa tekemistä. Tavalliselle kansalle mahdollisuus työllä korottaa elintasoaan (esim. VW).Johtajatyypeille mahdollisuus saada valtaa, joko käskytys- tai asiantuntijavaltaa. Viimeksimainittuun liittyy pääsy rajoitettuun tietoon.NL:ssa oli nomenklatura -järjestelmä, jossa harvat ja valitut, luotettavat pääsivät johtaviin asemiin. Opiskelijakapinointi on vain johtajien vallanhalua. Johtajat pitää joko likvidoida (Stalinin malli) tai integroida järjestelmään, niin että he saavat haluamaansa valtaa (demari-Suomi). Enemmistö opiskelijahillujistakin on vain massaa, mikä menee johtajien perässä. Vanhana kommunistiylioppilaspoliitikkona tunnen kyllä tämän ryhmädynamiikan...
|
|
|
Post by achtung on Jul 25, 2007 22:18:26 GMT 2
Olisikohan sodan/Hitlerin jälkeen koulutusta yhdenmukaistettu, sillä Kolmannessa Valtakunnan tuttuun tyyliin oli eri ryhmittymät olivat myös kilpasilla koulujen ja koulutuksen suhteen. Hitler-Jugendin alaisuudessa olivat Adolf-Hitler-koulut(Adolf-Hitler-Schule, AHS), NSDAP:n puoluekanslian alaisuudessa oli Feldafingin NSDAP-Valtakunnankoulu (Reichsschule der NSDAP Feldafing, RSF) ja SS:n alaisuudessa NPEA/Napola-koulut.
AHS:ien tarkoituksena oli kouluttaa tulevaisuuden johtajat ajattelemaan HJ:n mallin mukaisesti korostaen fyysisten saavutusten tärkeyttä ja vähätellen akateemista ”näpertelyä”. Näissä kouluissa sallittiin korkeintaan vain 1½ tuntia oppitunteja(jotka etupäässä käsittelivät ideologiaa yms.) päivässä ja 5 tuntia urheilua ja muita fyysistä toimintaa, mikä johti siihen, että ”tulevan eliitin” arvosanat olivat vertailuissa huonoimmasta päästä.
Feldafingin NSDAP-Valtakunnankoulu oli alun perin ollut SA:n koulu, mutta Pitkien puukkojen yön jälkeen siirtynyt puolueen alaisuuteen ja koulun suojelijana toimi Rudolf Heß(myöhemmin Martin Bormann). Koulussa oppilaille opetettiin äidinkieltä, historiaa, maantietoa ja kansallispoliittista opetusta, mutta kuten Adolf-Hitler-kouluissa, oli urheilu ensisijaisessa asemassa ja sitä opetettiin 14 viikkotuntia. Feldafingin NSDAP-Valtakunnankoulussa ei tiedettävästi yksikään oppilas reputtanut, sillä läpi pääsemiseksi(vastasi ylioppilastutkintoa) riitti pelkkä osallistuminen tutkintokeskusteluun ja tutkielman kirjoittaminen itse valitsemasta aiheesta.
Ainoastaan SS:n hallitsemissa Napola-kouluissa pidettiin jonkinlaisessa arvossa akateemisia suorituksia, mutta ei niissäkään mitä lukutoukkia kasvatettu. Napola-koulujen pääasiallisen tehtävänä oli kasvattaa poliittisia sotilaita, jotka olisivat tulevaisuuden eliitti. Vaikka Napola-koulut olivat SS:n alaisia, ei kasvatus siltikään pyrkinyt kouluttamaan SS-jälkikasvua, vaikkakin suuri osa oppilaista löysi tiensä SS-järjestöön. Muihin kouluihin erotuksena Napola-kouluihin pääsivät myös muutkin kuin saksalaiset ja sinne pääsi oppilaita germaanisista sukulaiskansoista.
|
|
|
Post by starkvonoben on Oct 4, 2007 16:31:50 GMT 2
Varmasti olisi populäärikulttuuri jotenkin Eurooppaankin iskenyt. Mmm... oikeassakin maailmassa oli 1930- ja 1940 luvuilla Amerikassa natsimaista liikehdintää. Ehkäpä sieltä olisi noussut joku CheGuevaraan rinnastettava "nuori karismaattinen natsikapinallinen", jonka kuvia nuoret eurooppalaiset ripustaisivat seinälle.Tai ehkäpä joko Englannista tai USA:sta tuleva "germaani"bändi, jonka puoluekin hyväksyisi? Oikeassahan maailmassa Che Guevaraa voi pitää melkeinpä osana pop-kulttuuria, onhan hänen naamansa niin tuotteistettu. Myös suomalainen metallimusiikki (ainakin "viikinkimetalli") olisi suvaittu kautta Valtakunnan.
|
|
|
Post by achtung on Oct 4, 2007 16:35:27 GMT 2
Ehkäpä sieltä olisi noussut joku CheGuevaraan rinnastettava "nuori karismaattinen natsikapinallinen", jonka kuvia nuoret eurooppalaiset ripustaisivat seinälle. Puolueen "kerettiläiseksi" tuomitsema Ernst Röhm voisi olla hyväkin vaihtoehto, sillä olisi melkoisen radikaaliveto jos hänen kuviaan alkaisi ripustelemaan seinille.
|
|
|
Post by starkvonoben on Oct 9, 2007 21:41:30 GMT 2
Röhm olisi varmastikin radikaali veto, mutta voiko häntä sanoa karismaattiseksi? Tuskin. Valokuvat antavat ymmärtää aivan muuta.
|
|
tonttu
Dienstleiter
Posts: 990
|
Post by tonttu on Oct 11, 2007 14:51:30 GMT 2
Paitsi että Röhm kuoli puhdistuksessa eikä taistelussa kapitalisteja/kommunisteja vastaan. Ei kai Neuvostoliitossa Buharinia olisi nuorisoidoliksi nostettu
|
|
|
Post by achtung on Oct 11, 2007 17:08:36 GMT 2
Paitsi että Röhm kuoli puhdistuksessa eikä taistelussa kapitalisteja/kommunisteja vastaan. Ei kai Neuvostoliitossa Buharinia olisi nuorisoidoliksi nostettu Jos halutaan löytää joku kapitalismia/kommunismia vastaan taistellut niin niitähän löytyy vaikka kuinka monta. Ensimmäisenä mieleen tulee SA-Sturmführer Horst Wessel ja Hitlerjunge Herbert Norkus, mutta jos nuoriso haluaisi "kapinoida" niin mitä hienoa olisi ylistää Puolueen suosimia henkilöitä?
|
|
|
Post by bierbauch on Oct 14, 2007 14:58:26 GMT 2
|
|