|
Post by einstein on May 10, 2007 14:33:19 GMT 2
Millaista olisi Uuten Euroopan filosofia? Olisiko se hyvin kansallissosialistissävytteistä, vai millaista?
|
|
tonttu
Dienstleiter
|
Post by tonttu on May 10, 2007 18:21:53 GMT 2
Kannattaa katsoa puolue.proboards42.com/index.cgi?board=kulttuuri&action=display&thread=1114635217Henkilökohtaisesti luulen että kristillinen filosofia olisi hylätty, Nietscheläinen filosofia kunniaan. Yli-ihmisoppi ei kyllä ole Nietschellä mitään sukua Hitlerin houreisiin, mutta Nietschen filosofia on niin vaikeaselkoista että suuret massat varmaan ottaisivat sen ja muut natsien adoptoimat filosofit valmiiksi pureskeltuna natsismin edelläkävijäfilosofiana vastaan. Uudet filosofit varmaan valtavirraltaan noudattelisi samaa linjaa.
|
|
|
Post by achtung on May 10, 2007 18:31:37 GMT 2
Natsit tulkitsivat Nietzscheä miten heitä huvitti, sillä Nietzsche ei väittänyt, että joku tietty rotu olisi ali-ihmisrotu, vaan henkilö, joka ei kykene itse luomaan omia arvojaan ja moraaliaan, vaan seuraa jotain tiettyä joukkoa/oppia eli periaatteessa rivimiesnatsit itse olivat Nietzschen ali-ihmisiä.
Hegel on aika merkittävä henkilö fasistisessa filosofiassa.
|
|
tonttu
Dienstleiter
|
Post by tonttu on May 10, 2007 18:44:39 GMT 2
periaatteessa rivimiesnatsit itse olivat Nietzschen ali-ihmisiä. Mielenkiintoinen huomio Kaikkein häröimpiä Nietschen kirjoja voitaisiin ehkä sensuroida, koska niitä taidolla tulkitsemalla voi löytää paljonkin natsismin vastaista. Vaikka tietysti Hitler ei ainakaan ollut kristillisen orjamoraalin puuduttama... Ikävä kyllä
|
|
|
Post by achtung on May 10, 2007 18:59:29 GMT 2
Ei varmaan tarvittaisi edes sensuroida, sillä kirjat vain pidettäisiin jossain kirjaston varastossa josta saa vain pyytämällä kyseisiä kirjoja. Tästä tulikin mieleen, että harvempi varmaan edes lukisi mitään, saati sitten jotain vaikeaselkoista Nietzscheä, sillä Führer haluaa sotilaita, ei lukutoukkia!
|
|
|
Post by Doktor Schmidt on May 10, 2007 22:38:57 GMT 2
Natsit tulkitsivat Nietzscheä miten heitä huvitti, sillä Nietzsche ei väittänyt, että joku tietty rotu olisi ali-ihmisrotu, vaan henkilö, joka ei kykene itse luomaan omia arvojaan ja moraaliaan, vaan seuraa jotain tiettyä joukkoa/oppia eli periaatteessa rivimiesnatsit itse olivat Nietzschen ali-ihmisiä. Hegel on aika merkittävä henkilö fasistisessa filosofiassa. Tutustukaapa tähän: en.wikipedia.org/wiki/Beyond_freedom_and_dignity. Skinnerin utopioita on kaksi olemassa, toinen jenkeissä (http://www.twinoaks.org/) ja toinen Meksikossa (http://www.loshorcones.org.mx/). Itse asiassa Dr. Schmidt toimii SS:n käyttäytymistieteen osaston käyttäytymisanalyysin jaoksen johtajana.
|
|
|
Post by Doktor Schmidt on May 10, 2007 22:39:52 GMT 2
Ja unohdin tietysti kirjoittaa sen, että käännös "Mikä ihmistä ohjaa" on surkea, käännösvirheet sotkevat asian, ei kannata lukea :-)
|
|
|
Post by achtung on Jun 8, 2007 12:46:21 GMT 2
Nietzschestä sen verran vielä, että SS:n johtamissa Napola-kouluissa käytettiin kohtia Nietzschen teoksista ja erityisesti kadeteilla luetettiin pätkiä Nietzschen kirjasta Der Wille zur Macht(Tahto valtaan). wikipediasta voitte lukea tarkemmin kuinka ne natsit sitä tulkitsivat: en.wikipedia.org/wiki/Wille_Zur_Macht#The_concept
|
|