cccp
Einsatzleiter
|
Post by cccp on Jun 19, 2006 19:42:35 GMT 2
Huomasin että k. o. käyneissä syytettiin sellaisia ihmisiä joita tapettiin ennen sodan syttymistä esimerkiksi Moses Uritski (1918) hai Henrik Yagoda (1938) joka oli NKVD:n ensimmäinen johtaja. Hänen seurajansa verinen Nikolai Ezhov ei voinnut olla siellä kanssa koska häenetkin ammuttiin vuonna 1940.
Mutta ketä olivat ne Siperian karanneet johtajat? Ainakin osan itse mainita sellaisia henkilöitä kun Molotov, Vorosilov, Mikojan, Malenkov, Bulgainin, Hrustsev ja tietysti itse Stalin. Tai olen väärässä.
Stalin ei voinnut kuolla Vladivostokissa koska tuskin pääkaupunkia siirettiin rajan läheisyyteen. Todennäköisimmät paikat ovat Novosibirsk tai Krasnoyarsk. Sitä vois kanssa korjata.
|
|
tonttu
Dienstleiter
|
Post by tonttu on Jul 1, 2006 14:50:51 GMT 2
Olet oikeassa pääkaupungista, CCCP. Ainakin Civilization IV:ssä muistan että kun tein kenttäeditorilla Venäjän ja Persialaiset valloittivat Moskovan, seuraava pääkaupunki oli Novosibirsk. Maa vain luhistui isoihin menoihin, kuten editorilla tehdyt maat aina , mutta nyt meni väärään aiheeseen.... Oikeudenkäyntien hemmot jne. olisi tosiaan syytä tarkistaa. Muutenkin valtakunnassa tuntuu menevän äijät sekaisin. Siperiaan paenneita neuvostojohtajia olivat mainitsemiesi lisäksi varmaan ainakin Otto-Ville Kuusinen! Urputukseksi menee, mutta Хрущёв translitteroidaan Hruštšov, ё:tä vain luullaan usein e:ksi.
|
|
toorem
Bereitschaftsleiter
|
Post by toorem on Jul 1, 2006 19:24:35 GMT 2
Ja jos vielä pidemmälle mennään, щ translitteroidaan oikeasti šč.
|
|
tonttu
Dienstleiter
|
Post by tonttu on Aug 2, 2006 15:46:36 GMT 2
Ehkä Tšekissä - Suomessa C-kirjainta ei itseasiassa ole kuin nimissä ja sitaattilainoissa (esim. cembalo = tsembalo)
|
|
|
Post by achtung on Jan 4, 2007 21:02:23 GMT 2
Olisiko Suomessa järjestetty oma oikeudenkäynti? Luultavasti O. W. Kuusinen jäänyt kiinni, koska Stalinilla oli muitakin huolia kuin joku suomalainen kommunistin suojeleminen/pelastaminen. Jäädessään kiinni Kuusinen varmaan olisi joutunut hirteen maanpetturuudesta ja suunnitelusta sotaa Suomea vastaan.
|
|
|
Post by Puoluesihteeri on Feb 5, 2007 14:17:23 GMT 2
Mutta ketä olivat ne Siperian karanneet johtajat? Ainakin osan itse mainita sellaisia henkilöitä kun Molotov, Vorosilov, Mikojan, Malenkov, Bulgainin, Hrustsev ja tietysti itse Stalin. Hyvä lista. Ja kommentti pääkaupungista on aivan oikea, Krasnoyarsk oli nimetty ainakin yhdessä vaiheessa pakopaikaksi, jos Moskova menetetään. Pitäisi siis saada aikaan kunnollinen lista siitä, keitä Smolenskissa syytettiin (ja vielä mahdollisesti, mistä). Keitä luulette saksalaisten raahanneen oikeuteen? Entä vanha kettu Zhukov, olisiko jatkanut taistelua Siperiassa vai jäänyt kiinni?
|
|
|
Post by achtung on Feb 5, 2007 14:57:27 GMT 2
Mitkäköhän mahtoivat olla syytteet? Nürnbergissä oli 4 eri syytekohtaa: 1. Salaliitto aggressiivisen/hyökkäyssodan luomiseksi/aloittamiseksi 2. Rikokset rauhaa vastaan 3. Sotarikokset ja 4. Rikos ihmisyyttä/ihmiskuntaa vastaan.
Itse ajattelisin että Stalin olisi ennen lopullista romahdusta laittanut NKVD:n riehumaan samalla lailla kuten SS aivan sodan lopussa. Stalin olisi ehkä ammuttanut Zhukovin ja muita kenraaleja peläten että he tekevät saman kuin Vlasov.
|
|