|
Post by alfredkalb on Sept 24, 2007 17:37:05 GMT 2
Miten olisi voinut käydä jos Saksa olisi voittanut Ardenneilla olisiko sodan kulku voinut kääntyä dramattisesti vai olisiko Saksa voittanut vähän, ja liittoutuneet jatkaneet vähän ajan päästä taas voitto kulkuaan. Koska minun mielestäni Saksan armeijalla oli jo huono organisointi, koska sotaa oltiin käyty jo kauan, ja suurin osa taisteli vain sen takia että selviäisi itse hengissä sodasta. Eli taistelu moraali saattoi olla huono Wehrmachtissa mutta tuskin SS:ssä. Saatan olla väärässä oikaiskaa jos tahdotte. Mutta ymmärtäisin että näin olisi.
|
|
tonttu
Dienstleiter
|
Post by tonttu on Sept 24, 2007 18:33:21 GMT 2
Saksalaisten tavoitehan oli karkeasti ottaen vallata Belgia ja eristää liittoutuneiden hallitsemat Hollanti ja Ranska toisistaan. Vaikka näin olisi käynytkin, niin Neuvostoliitto olisi silti helposti lyönyt Saksan armeijan idässä ja liittoutuneet olisi myös nopeasti toipunut iskusta ja aloittaneet oman vastahyökkäyksen, mutta olisi se sotaa varmaan puolella vuodella pitkittänyt.
|
|
|
Post by Tirpitz on Sept 24, 2007 19:52:59 GMT 2
Tuo Ardennien voittohan olisi saattanut viedä käytännössä koko Saksan ja Itävallan Itäblokkiin, kun Länsiliittoutuneiden eteneminen olisi hidastunut. Itse arvelen sodan jatkuneen vuoden 1945 loppuun, ehkä loka-marraskuuhun.
|
|
|
Post by Tirpitz on Oct 28, 2007 19:31:43 GMT 2
Kun pohdin tuota voittoa lisää, sillä olisi voinut olla todella paljon vaikutusta historiaan: Saksan propaganda olisi saanut suuren voiton, Hitlerin asema kenraalien keskuudessa olisi noussut ja osa tuhoamisleireistä olisi jatkanut vielä toimintaansa. Vaikka Saksan voimavarat olisivatkin olleet vähissä olisi ehkä suoritettu joku suhteellisen suuri operaatio idässä tai Italiassa. Liittoutuneet olisivat Eurooppa ensin-periaatteen mukaisesti vetäneet joukkoja Tyyneltämereltä ja eteneminen siellä olisi hidastunut. NL:kin oli luvannut hyökätä Japania vastaan vasta kun Saksa on voitettu, joten tämäkin hyökkäys siirtyisi. Mutta samoin kuin oikeastikkin, ydinaseet varmaan olisivat saaneet Japanin antautumaan, elleivät Japanilaiset saksalaisten vastarinnasta innostuneena olisi itse päättäneet yrittää pysyä pystyssä loppuun saakka.
|
|